Att falla för den fallna

Fallen Ängel (Originaltiteln; Hush, Hush) av Becca Fitzpatrick var en sådan bok jag bara var tvungen att läsa. Varför denna bok lyckades få mig att lägga de andra böckerna jag för stunden läste på hyllan när jag köpte den vet jag inte, och ganska snart kunde jag inte lägga ifrån mig boken.


Vi får följa sextonåriga Nora Grey, en smart tjej som sätter studier före pojkar och att bli kär har inte funnits med på kartan. Tills Patch kryper sig in i hennes liv. Från början kändes det hela som en alternativ version till Twilight (och jag kan säga redan nu att jag inte är ett fan av Twilight-serien) – Ung, gymnasiestuderande flicka präglad med oskyldigheter och naivitet, möter farlig mystisk men åh så urläcker pojke under en biologilektion. Men det är även där likheterna slutar.

Nora är en självständig och stark tjej men hon kan inte låta bli att skrämmas, och samtidigt fascineras, av sin nya biologipartner som verkar veta mer om henne än vad hon själv gör vilket gör honom i Noras ögon till ett direkt hot. Men samtidigt kan inte Nora låta bli att dras till honom – och jag klandrar henne inte, jag tror nog vi alla någon gång i livet varit där. Stygga killar har den effekten på oss tjejer, vare sig vi vill erkänna det eller ej.

Fallen Ängel förvånade mig faktiskt, jag förväntade mig mer en bölig, melodramatisk tonårskärlekshistoria men fick istället en gastkramande, händelserik deckarromantik som kändes som en blandning av Kitty-böckerna och Twilight, fast med änglar och mycket bättre grammatik.

Fitzpatrick gjorde ett strålande jobb att berätta en mörk kärlekshistoria ur Noras perspektiv som inte var för överdriven och som innehöll en lagom dos av twister och vars berättande känslor var så bra beskrivna att jag själv kände det Nora kände. Det jag saknade när jag läste boken var mer inblick i själva änglamytologin och jag kunde inte låta bli att störa mig en aning på Noras bästa vän Vee Sky som ibland var lite för svar på tal. Men annars finner jag inga fel, det var en välskriven berättelse som höll kvar mig gissandes ända fram till sista sidan.

Skulle jag rekommendera andra att läsa Fallen Ängel? Absolut. Särskilt om du är svag för övernaturliga romantiska berättelser som är mer än bara gulligull och myspysande.

Språk: 9 av 10
Originalitet: 8 av 10
Karaktärer: 9 av 10
Plot: 10 av 10
Romantik: 10 av 10

Denna bok är utan tvekan en av de bästa ungdomsböckerna som finns ute på marknaden idag. Och jag säger då det - Edward Cullen, du har mött din konkurrent.


Kommentarer
Postat av: i d a f o t o - ida gilbertsson

Hejsan!



Tänkte bara tipsa dig om att jag har en tävling i min blogg just nu, den hittar du här: http://idafoto.blogg.se/2010/december/tavling.html



Vore kul om du ville vara med!

Vinnaren får en länkning och ett inlägg där jag skriver om dig och din blogg.



Lycka till!

http://idafoto.blogg.se

2010-12-04 @ 14:40:49
URL: http://idafoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0