Mindre än en månad kvar till jul (!)

Jag älskar verkligen jul. Sekunden månaden december börjar blir jag 10 år yngre och förblir det tills efter nyår. Om en stund tänkte jag springa iväg till affären och köpa årets chokladjulkalender, mycket viktigt!
Jag sitter nu och tittar på juldekorationer, känner för att inhandla lite nytt som jag sedan kan kombinera med mina traditionella, gamla julprydnader.
Känner redan nu hur fjärilarna dansar tango inuti min mage, jag vill ha julafton!
När jag var liten brukade min mor väcka mig på julaftonsmorgonen genom att härma den där hackspetten på Kalle Ankas jul. Ni vet, den här. Hon var expert på att imitera den, haha. 
Sedan fick jag öppna en julklapp som hon och far valt ut, en morgonjulklapp, som oftast var ett dator/tvspel som jag kunde underhålla mig med under dagen.
Jag, mor, far, min storasyster plus pojkvän, mormor och Lucas-vovven gick sedan ut för att gå Grötlunken - en lång skogsväg som brukade ta ungefär en timme att gå, för att sedan samlas runt matbordet och äta gröt. Jag gillade inte risgrynsgröt på den tiden så min mamma gjorde alltid risgrynsgröt till de andra och mannagrynsgröt till mig.
Att se på Kalle Ankas jul var ett måste, men så är det väl i alla svenska julfirande hushåll (hoppas jag!). 
Vi slutade ha jultomte när jag var runt 7-8 år, det var istället jag som delade ut julklapparna (jag var tomtes lilla hjälpreda!). 
Vi brukade även köra en julklapplek där alla köpt varsin inslagen julklapp för en förbestämd summa, som vi sedan tävlade om genom att slå tärning under en viss tid. Brukade gå väldigt vilt till och jag brukade av någon anledning alltid vilja ha samma sak som min systers pojkvän, haha. Det slets och drogs i sakerna som vi var ett gäng hyenor runt en köttbit.
Underbara minnen.
Nu ser firandet lite annorlunda ut för mig, men fortfarande underbart. Jag är så glad att jag får fira jul med dem jag älskar, det är inte alla som har den fantastiska chansen att ha någon där på jul. 

Nej, nu ska jag sluta kolla på julprylar och äta frukost. Jag är grymt sugen på tacopaj (bor man själv får man lov att äta vad man vill till frukost!).


Kommentarer
Postat av: Alexandra - Uppsalas största blogg

Hej just nu har jag en tävling där du kan vinna ett presentkort på grymma hårvårdsprodukter hur enkelt som helt. Kika gärna in och delta. Länkar till tävlingen här:

http://vadfanskajagheta.se/2010/november/tavling-vinn-presentkort-pa-200-kr-fran-welo-1.html#comment

2010-11-25 @ 10:28:52
URL: http://vadfanskajagheta.se
Postat av: ♥ L A I L A ♥

den är rolig =)

2010-11-25 @ 15:25:24
URL: http://lailaaziz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0